För tidig mens??
17.06.2014
Hej!
De senaste två gångerna som jag har fått mens så har de kommit för tidigt!!
Den brukar komma regelbundet med typ 30-35 dagars mellanrum och nu kommer det med ca 25 dagars mellanrum! (Två gånger i rad)
Varför????
Jag har haft mens i typ 3-4 år och den har varit regelbunden i 2-3...HUR kommer det sig att den får för sig plötsligt att den ska komma för tidigt? Man hör oftare att den kommer för sent än för tidigt.
De enda som har skett då är skolavslutning och språkresa och då har den kommit för tidigt.... Men det är väl int bara orsaken till det?
Ska kanske tilläggas att jag int har sex elr ngt sånt så nåt sånt får man räkna bort.... Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
24.06.2014
Hej Orolig!
Vet du, det är allra högst troligt ingen fara alls. Det är bara så att din mens kommit lite tidigare de senaste månaderna. Hormoner eller livsomställningar (som stress eller nåt som hänt) kan påverka menscykeln, fast man tidigare haft regelbunden mens. Ibland hoppar ju också mensen över nån gång ifall man är väldigt stressad, nervös eller oroad. Och sen ibland kommer den tidigare och ibland lite senare.
Du kan ju försöka att hålla koll på mensen nu här framöver. Din menscykel kan bara ha stabiliserat sig så att den nu kommer med 25-30 dagars mellanrum istället för 30-35. Ifall mensen alls beter sig konsigt på något annat sätt så får du åka och kolla upp det, visst? :) Men troooooligen är det absolut ingen fara och inget att stressa upp sig över.
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica