försenad!
02.06.2014
Hej! Tjej på 13år
jag har haft min mens i snart ett år, den är regelbunden och alltid kommit i jämn takt...
men nu så är jag inte säker .. men om jag räknat rätt så har jag inte haft den på typ 36 -46 dagar.. vad är felet..
jag har nu stressat har haft mycket prov.. ätit normalt.. men inte kan den väll vara såhär försenad.
skall jag säga till mamma? Blir det Läkarbesök... :( hjälp mig Läkarbesök?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.06.2014
Hej Läkarbesök?!
Har den kommit nu? Se, ibland så gör utvecklingsspurtar och mera "osynlig" utveckling i kroppen under puberteten, ja till och med under hela livet, så att menscykeln påverkas. Den kan plötsligt börja bete sig annorlunda än förr, hoppa över, försenas, bli rikligare eller sparsammare, byta färg osv. Kanske beter den sig konstigt ett tag och blir sedan "normal" igen, eller så är det här den nya "normala" stilen för den. Det är inte alla som har en mens som beter sig som en maskin eller klocka, utan vi påverkas av mycket. Bland annat hormonförändringar på grund av pubertetsutvecklingen kan påverka, likaså stark stress eller oro. Äter man alldeles för lite eller tränar alldeles för hårt så kan den också börja bete sig hackigt och konstigt eller till och med sluta helt - vilket såklart inte är bra.
Vårt råd är nu att vänta på mensen i lugn och ro. Om du äter och lever hälsosamt, så är det ingen fara ifall den inte kommer den här månaden eller nästa. Håll koll på den framöver genom att skriva in i kalendern eller på telefonen när du haft mens. Kanske märker du en ny rytm, tex längre menscykel. Och är det så att den inte kommer, så går det nog att "kickstarta" den igen med hjälp av en hormonkur utskriven av en läkare. Men först typ när den varit försvunnen i ett halvår. Det här är alltså inte alls farligt, så länge man inte just svälter sig själv eller tränar superhårt och därför förlorat mensen. (Och då är mensen bara en liten del av problemet.)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)