Försenad mens.
15.02.2022
Hej!
För ungefär fyra veckor sedan hade jag oskyddat sex. Allt gick snabbt och jag hann inte tänka på att jag hade ägglossning vid den tidpunkten. Nu har min mens varit tre veckor sen och jag har tagit flera graviditetstest med någon veckas mellanrum som alla visar negativt.
Jag har haft ömma bröst, mensvärksliknande smärtor och kissar ofta. Idag (när detta skrivs) fick jag en liten blödning. Med betoning på liten. Jag är så orolig att jag ska vara gravid och har väldigt svårt att slappna av. Kan man lita på graviditetstesterna fullt ut när det har gått så många veckor?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
16.02.2022
Hej,
Graviditetstest ska absolut visa om du är gravid eller inte. Ytterst sällan de visar fel, men det kan ju såklart hända! Ta gärna några olika märken om du inte redan gjort det.
Svårt för mig att avgöra om du är gravid eller inte, men det du kan göra är att du kontaktar din hälsovårdscentral som kan ta ett serum-hCg på dig, ett blodprov alltså, för att se ifall du är gravid, om du VERKLIGEN vill veta nu. Förr eller senare kommer graviditetstestet ge dit ett positivt utslag ifall du skulle vara gravid.
Största sannolikhet är att din oerhört höga stress gör att din mens är så sen. Graviditetssymptom är även väldigt lika menssymtom. Framförallt om mensen hoppar över så kan man få sådana symtom som du beskriver.
Men som sagt, är du gravid ska ett hormon som heter hCg öka i kroppen, och ju fler dagar som passerar, desto mer hCg i kroppen, vilket också graviditetstesten reagerar på när du doppar dem i kiss/kissar på stickan. Så ta ett till test om en vecka, är även det negativt så är en graviditet rätt osannolikt. Då kommer nog mensen komma småningom!
Lycka till!
Kram
Malin