Gravid?
07.10.2014
hej, asså min mens är 1 vecka sent.. och jag är oroligt för om jag är gravid? kan man bli gravid utan att ha haft sex? jag är oskuld.. så.. man kan väl inte bli gravid då? min mens har kommit regelbunden förr i ett år nu.. men denna månad är det 1 vecka sent... snälla svara fört!! :)
tack i förväg Lova

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Nej, du behöver inte oroa dig. Om du är oskuld, d.v.s. inte har haft sex så finns det ingen risk att du är gravid. För att man skall kunna bli gravid så måste det ske en befruktning, och det kräver spermier från en man.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, speciellt med tanke på din ålder. Nästan alla kvinnor upplever att mensen är sen någon gång utan att det betyder att någonting är fel. Så det är nog bara att vänta.
Hälsningar
Tessi