Gravid eller inte?
08.06.2014
Hejsan!
För sju veckor sedan hade jag o min kille sex, men kondomen gick sönder o han kom i mej. Dagen efter så tog jag dagen efter piller. Mensen kom för en månad sen och jag vill komma ihåg att den var normal. Nu är de sju veckor sedan vårt oskyddade samlag, men min mage har börjat svullna upp riktigt mycket! Alltså brukar svullna innan o under mens, men aldrig såhär mycket, min mage står verkligen ut, det är liksom högsta punken om man säger så.. Är jätteorolig, den är som precis bilderna man googlar om man söker på 'pregnent week 7'... Är hypokondriker och blir jätte nervös av sånthär, men vill tro att det är mensen pågång men vaje gång jag ser magen så kommer tankarna tillbaka! Min mens ska enligt min mensapp komma om två veckor. Men är så orolig.. Magen har vart såhär svullen i en vecka nu, de var först då jag la märke till det orolig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.06.2014
Hej orolig!
Vännen, gå och ta ett graviditetstest. De kostar inte många euro, finns på närmsta apotek eller större varuhus och det är alltid bättre att ta ett test i onödan än att gå omkring och oroa sig! Orosmoln har en tendens att växa i skallen på en tills de överskuggar allt - bättre då att ta tjuren vid hornen och testa. Gör det nu, okej?
Det är svårt att veta om du är gravid eller inte, men så mycket kan vi säga att akut-p-piller tyvärr inte är 100% säkra. Här kan du läsa mera om dem sedan. MEN, när det gäller mensen som borde komma om två veckor: en vanlig biverkning av akut-p-piller är faktiskt att de starka hormonerna i dem brukar rådda till menscykeln ordentligt, så man kan inte vara säker på att den kommer när den borde komma, den kan lika gärna komma mycket före eller mycket efter. Den kan vara oregelbunden och underlig i flera månader efteråt i värsta fall, vilket är en av orsakerna till varför man inte borde ta akut-p-piller med mindre än ett halvårs mellanrum. Så att du är svullen i magen kanske faktiskt betyder att din mens är på kommande, svårt att veta. Om du inte tar ett graviditetstest alltså. Och ofta är det så att om man har minsta misstanke om graviditet, så börjar man studera sin mage en massa, söka symptom osv och då verkar plötsligt allt helt normalt tyda på graviditet istället. Kanske man till och med omedvetet svankar mer än normalt framför spegeln? Speciellt om man som cyberkondriker (cyber + hypokondriker, nytt uttryck vi lärde oss ur Modern Psykologi-tidningen ;) ) googlat en massa.
Testa nu, okej? Och oavsett resultatet kanske det lönar sig att ringa preventivrådgivningen/familjeplaneringen i kommunen och åtminstone fundera lite med dem om ett mera långsiktigt preventivmedel? Du kan läsa allmänt om alternativen på våra infosidor om preventivmedel.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna