Hur länge kan man använda spiral?
09.07.2014
Hej!
För tre år sen fick jag isatt hormonspiral, och har haft det sen dess. Nu har det blivit så bekvämt tycker jag, att inte behöva ha mens, och vad jag vet har jag inte nästan några biverkningar alls av spiralen. Min fråga är om man kan ha hormonspiral hela livet(förutsatt att man byter ut den då det behövs)? Jag har inte tänkt skaffa barn.
Eller rekommenderar ni ändå att jag i framtiden (inom några år) ska ta bort spiralen, ha vanlig mens och använda andra preventivmedel istället? Förstås använder jag ju ändå oftast kondom de gånger jag ligger med någon... Fundersam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej Fundersam!
Äsch, nu är alla barnmorskorna och sexualrådgivarna på semester, men vi ska kolla upp det här när de kommer tillbaka. Vad vi dock förstått, när vi gjorde infosidan om hormonspiraler till paketet om Preventivmedel (vilket faktagranskades av barnmorska och sexualrdågivare) så ska det nog gå att använda hormonspiral år ut och år in utan konsekvenser. Du kan ju kolla när du ska på nästa kontroll eller byta spiral - antar att du har den vanliga sorten som kan sitta inne i 5 år? Då borde du väl ha kontroll efter 4 år? Vi har bekanta som är inne på sin tredje spiral, så lever du annars hälsosamt och dina värden hålls på bra nivåer, så gissar vi att det är möjligt att ha hormonspiral tillsvidare. Men som sagt, kolla upp det med din egen läkare, eftersom hon/han känner just din kropp och kan kolla dina värden. Och skulle du sedan en vacker dag få problem eller vilja ha barn är det ju bara att ta ut spiralen.
Och till dig som skrev kommentaren om huruvida det bara är kvinnor som fött barn som får använda hormonspiral: nej, inte längre. Under en tid redan har även unga tjejer som inte fött barn kunnat få hormonspiral. Det kan vara lite kinkigare att få in den i livmodern, men gör man det under mensen är det lättare. Det har faktiskt rätt nyligen kommit ut en ny, mindre hormonspiral-modell som ska passa unga tjejer bättre, och vi vet att den tagits i bruk i alla fall vid Vasa familjeplanering (enligt uppgift av barnmorskan & sexualrdågivaren Eva-Maria Rajamäki), så att unga tjejer där har kunnat välja det alternativet. Så frågar man sin egen preventivrådgivning/familjeplanering, så ska det nog vara möjligt i hela Österbotten att få den här nya, mindre hormonspiralen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica