Kan den...
12.06.2014
Hej jag har haft min mens i snart ett år och min mens kommer bara varannan månad. Jag ska bort nästa veckan och jag är jätte nervös att min mens ska komma då när jag inte är hemma. Kan mensen hoppa över en månad och varför har inte jag mens varje månad? Snälla hjälp Abc123

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej Abc123!
Kanske mensen kommit nu? För ibland funkar nu livet bara så att saker och ting kommer eller händer när det är som minst passligt för det. Speciellt mensen tycker nog de flesta kvinnor att liksom verkar vara ute för att j*vlas ibland ;). Men det hör till livet och går nu inte att påverka så mycket. Med ett bra mensskydd, kanske ett par bytestrosor med i väskan och värkmedicin om det behövs, så kan vi nog alla leva ett helt normalt liv, även när mensen kommer opassligt. Och ja, här kan vi ju passa på att rekommendera menskoppen. Det är nog det mensskydd som mest möjliggör ett normalt liv trots mens. Läs mer om menskoppen här.
De är inte alls ovanligt att man har en väldigt oregelbunden mens när man nyligen fått den och det är vanligt att den är sparsam och kommer sällan till och med upp till ett par år efter att den kom första gången. Det är inget farligt och för de flesta blir nog menscykeln någorlunda regelbunden och förutsägbar när man hunnit igenom det mesta av pubertetsutvecklingen. Man är ju inte färdig bara för att man fått den första mensen, och mensen kan nog överlag förändras under årens lopp också. Bland annat stark stress eller hormonella förändringar kan nog ge en en annorlunda mens även långt efter tonåren - och alla vuxna kvinnor har inte heller regelbunden mens. Det kanske bara verkar så, eftersom så många använder hormonella preventivmedel som reglerar mensen, men det är inget farligt med att ha oregelbunden mens. Eller en lång menscykel. Det där med 28 dagar mellan menserna är ju bara ett medeltal, vissa har helt naturligt bara 20 dagar mellan menserna, andra 40, utan att det är något fel med det.
Det är alltså inget oroande att din mens kommer med långa mellanrum. Att göra det till en rutin att hålla koll på mensen, tex genom att alltid skriva in i kalender vilken dag den startat, är ändå bara bra. När man hade mens senast behöver man veta tex när/om man börjar mer ett preventivmedel - och så kan det hjälpa en att planera sitt liv. Inte nu så att man skulle boka semesterresan enligt mensen, men tex skaffa medicin som skjuter upp mensen i upp till två veckor, eller komma ihåg att packa med extra trosor i bagaget :) (det är säkert för sent för dig nu att ta piller för att skjuta upp mensen den här gången, men du kan ju veta om att det finns sådant till en annan gång när det kanske skulle behövas)
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica