Konstiga flytningar
30.04.2022
Hej är en tjej på 13 år som aldrig haft sin mens. Men igår fick jag lite röd/bruna flytningar i trosan. Är det normalt? Och idag dessutom har det varit lite ljusrosa på pappret när jag torkat mig samt ljusbrun/gula flytningar. Obs hittade även en liten klump av flytning i trosan som jag aldrig haft förut. Ska det va så? Eller är det något fel på mig? Har aldrig haft min mens så fattar inte är det mens eller inte Belle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2022
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att det är din mens som är på gång. Alltid börjar inte mensen med helt klarrött blod, utan väldigt ofta är det just som i ditt fall. Att det börjar med ökade flytningar som sedan kan vara rosa eller brunröda. Det låter inte alls som att det är något fel på dig utan det låter helt normalt.
Så det jag tycker att du skall göra nu är att anteckna i din kalender eller ta ner en mens-app till telefonen där du kan anteckna att du haft blödningar och under vilka dagar de har kommit. Då kan det bli lättare på sikt att följa med din cykel, även om det är helt normalt att den är oregelbunden i början.
Bara att slappna av och följa med :)
Kram,
Tessi