Långvarig mens
06.06.2014
Hej!
Jag har börjat äta ppiller för 2 månader sen. Alltså är på min andra karta. Har ätit dem regelbundet och så som man ska. Min mens har varat i snart 2 veckor nu. Är de normalt? Äter ppillerna zoely. Sabina

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2014
Hej Sabina!
Jo, det kan vara helt normalt i början som biverkning att ha en lång mens. Tex kollar du via vårt stora sökfönster så kan du se hur många frågor vi fått om just långa menser i början av p-pilleranvändningen. Till de vanliga biverkningarna av exempelvis Zoley hör just att man har mycket mens, lång mens, mellanblödningar eller droppblödningar i början, men att många senare inte har mycket mens - eller någon mens alls (30%) - av p-pillren. Klart att alla inte har så, men många. En annan vanlig biverkning av just den här typen av p-piller är att man i början får fetare hy och mer finnar, men den biverkningen brukar också avta efter 2-4 månader. Därför rekommenderar de alltid att man "håller ut" med biverkningarna i minst 3 månader innan man slutar eller byter p-pillersort eller preventivmetod. Så härda ut, vännen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)