Lindra värken?
07.06.2014
Vanligtvis är min mens inte så värst farlig, lite kramp och värk där emellan, men nyss fick jag sådana värkar att jag inte kunde göra något annat än att lägga mig ner och kvida. Fick i mig en värktablett, men det tar ju en stund innan de börjar verka.
Så finns det något knep att åtminstone lindra smärtan? Alltså som t.ex en position att ligga i eller liknande?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2014
Hej!
Jodu, ibland kan man få starkare mensvärk utan att man förstår varför den nu plötsligt blev så här hemsk, den brukar ju inte vara det. Det kan då bero på hormonförändringar i kroppen - hormonerna förändras och utvecklas fortsättningsvis men speciellt under tonåren - eller annat som man nu inte skulle tro att påverkar, som stark stress, men som nog gör det ändå. Det kan hända att det här var en engångshändelse, men det kan också hända att du hädanefter kommer att känna mer av magen under mensen - återstår att se. Våra kroppar är inte maskiner, utan komplicerade saker. Men mensvärk har funnits i alla tider och kvinnor har säkert prövat allt tänkbart för att "överleva", i alla fall kunna fungera trots mensvärken. Så vi har några tips i byxfickan.
Klart att värkmedicin så småningom dämpar smärtan, men precis som du säger så kan det ta en stund innan den börjar verka. Om man känner värken komma långsamt på, så kan man ju ta en värktablett "på förhand", men kommer en plötslig kramp så hjälper det ju inte just då. Man reagerar också lite olika på olika typer av smärtstillande medel och det brukar vara receptfri värkmedicin som innehåller ibuprofen (Burana, Ibumax osv) som rekommenderas för just mensvärk. En del läkemedelsboklag har till och med värktabletter som påstås vara enkom för mensvärk, finns nog på apoteket.Skulle det här bli ett återkommande problem så kan läkare skriva ut starkare och snabbare saker åt dig.
Däremot kan värme dämpa smärtan lite direkt, likaså massage av nedre delen av magen och korsryggen. Smärtan beror på att livmodern faktiskt drar ihop sig lite för att tynga ut mensblodet som ska ut, som sammandragningar när man ska föda barn fast lindrigare och kanske är mera molande vanligare än plötsliga kramper. En värmedyna eller vetedyna som man värmer i micron kan man placera där det känns värst, och så kan man försöka stretcha ut magmusklerna, massera och röra på hela mag- och höftpartiet. Rör du på dig ordentligt, så kickar även kroppens naturliga smärtlindrande hormoner igång, endorfinerna och dopaminet, vilket hjälper mot smärtan. Dansa, gå på långpromenad, bada bastu, ta ett bad i badkar - och pröva lite yoga-ställningar. På vår infosida om mensvärk finns bra förklaring på en yogaställning som hjälper för många.
Hoppas du inte får fler menskramper!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (bla på basen av barnmorskornas tidigare svar om mensvärk)