Mellanblödning och minipiller
10.02.2022
Hej, jag började äta minipillren av märket Slinda för ca 2 veckor sen, från och med mensens första dag. Jag har tagit dem ungefär samma tid varje dag och har inte varit något problem. Nu för ett par dagar sen märkte jag att jag hade fått blodiga flytningar, en mellanblödning, som nu pågått i tre dagar, idag varit lite mer än de andra dagarna. Enligt min menscykel borde det fortfarande vara ca 2 veckor tills min nästa mens kommer och undrar hur länge man kan ha mellanblödningar och vad jag borde göra? Typiskt nog kommer de aldrig lägligt heller då jag ska träffa min kille till helgen och vill ju inte ha mens då eller behöva förklara att jag inte kan eller vill ha sex då pga att jag har mens... Tjej 22
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
14.02.2022
Hej,
När man äter mellanpiller (som det egentligen heter, trots att vi i folkmun använder minipiller) kan man aldrig någonsin planera sin blödning med 100%. Slinda har sockerpiller på sin karta för att minska risken för mellanblödningar - men tyvärr så sker dem ändå lite varstans i kartan - speciellt i starten. Det kan ta upp till 6 månader innan de fungerar som man önskar, ibland går det betydligt snabbare. Det tar tid för kroppen att anpassa sig till något nytt, i detta fall p-piller.
Mellanblödningarna kan räcka länge, tyvärr. Eller inte. Kan komma och gå från dag till dag. Jätte svårt för mig att säga exakt hur länge. Dock brukar jag alltid rekommendera att hålla ut, i 6 mån, för att därefter se hur det blir - vilket verkligen kan vara värt det! Du kan bli helt blödningsfri med Slinda, alltså att de heller knappt ger dig någon mens på sockerpillren(de fyra sista), och blir det så, så är det ju absolut värt att invänta!
Berätta för din kille att det kan vara såhär nu ett tag, pga dina nya p-piller. Inget att skämmas för alls! Och om du inte önskar ha nåt sort av sex, så behöver han acceptera det! De allra flesta partners förstår och bara finner sig i att det faktiskt! Om du ändå önskar ha sex, så brukar de flesta partners faktiskt inte ens bry sig om att det blir lite blodigt vid samlag. Men det är du som bestämmer vad DU vill!
Vill man specifikt inte ha penetrerande samlag, kan man ju ha annat sex tillsammans - smeksex, munsex, bara vara nära, kramas etc etc. Fantasin är det ända som sätter gränserna! Och vill ni minimera kladdet vid ev penetrerande sex - lägg en handduk under rumpan och använd kondom! Det kommer bli jätte bra med pillerna till slut! Och blir det mot förmodan inte, så ska du såklart byta sort!
Kram!
Malin