Mens
23.10.2021
Hej!
Min mens har varit väldigt oregelbunden och kommit ibland normalt och ibland med flera månaders mellanrum. Har inte haft mens sedan Januari och det är Oktober nu.
Igår fick jag mens igen och nu är den bara brun och luktar konstigt.
Är det något jag borde vara orolig över?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2021
Hej,
Som du säkert har hört så är inte mensblodet samma typ av blod som kommer ut om du t.ex. skär dig i fingret. Mensblodet är en blandning av blod och den slemhinna som har byggts upp inuti livmodern, vilket också förklarar varför blodet kan vara olika färg och olika konsistens från en gång till en annan.
Det är svårt att veta varför din mens har varit borta så länge, och det kan bero på en massa olika saker. Jag vet t.ex. inte någonting om ditt hälsotillstånd i övrigt. Om du äter tillräckligt, om du är väldigt stressad eller deprimerad, hur din pubertetsutveckling har sett ut osv osv. Så en hälsovårdare som kan träffa dig irl skulle antagligen bättre kunna ta ställning till hela bilden än vad jag kan.
Men i sig är det ingenting ovanligt att mensen kan vara oregelbunden, och det behöver inte betyda att någonting är fel. Anledningen till att din blödning nu är brun och luktar annorlunda är eventuellt den att slemhinnan som byggts upp under de senaste månaderna trots allt har varit så tunn att det helt enkelt inte finns så mycket som kan stötas ut. Lite förenklat: Ju tunnare slemhinna man har i livmodern desto mindre blöder man och sannolikheten är stor att blodet är mörkare eftersom det innehåller mer bitar av slemhinna och mindre klart blod.
Det är ändå ett gott tecken att din mens kom nu. så försök att skriva upp när du har mens så kan du lätt följa med. Och om den blir borta flera månader igen så tycker jag att du skall ta upp saken med en hälsovårdare eller läkare. Det behöver som sagt inte betyda att någonting är fel - men eftersom det är så mycket som jag inte vet om dig så skulle det vara lättare om någon som såg dig och kunde tala med dig ansikte mot ansikte tog ställning till situationen.
Kram,
Tessi