Mens
27.10.2021
Hej min mens var 5 dagar sen och nu har jag haft den 8 dagar! Vanligen har jag haft den 4-5 dagar, och sedan jag började med minipiller för 4 månader sen har jag haft 3-5! Det börjar bli irriterande eftersom jag trodde den skulle vara över redan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2021
Hej,
Jag förstår att det kan kännas påfrestande då man vant sig vid att mensen skall fungera på ett visst sätt och den sedan förändras, men dels är det helt normalt att den gör det då man har börjat med en hormonellt preventivmedel, och dels skulle det vara helt normalt i vilket fall som helst. Ytterst få kvinnor har en menscykel som ser likadan ut genom hela livet utan man får nästan utgå ifrån att mensen kommer att förändras med tiden.
Det du skall försöka komma ihåg nu är att det trots allt är "bara" 4 månader sedan du började med minipiller, så det är möjligt att det ännu ändrar. Med minipiller är det också vanligare att mensen är lite oregelbunden än vad det är med p-piller, eftersom minipiller bara innehåller ett hormon.
Så det finns ingen anledning att oroa sig, även om jag som sagt förstår att det är irriterande. Försök att ha tålamod med din kropp, den gör så gott den kan. Om du om ett par månader ännu upplever att mensen är opålitlig så kan du alltid ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi