Mens
21.04.2022
Jag har i cirka 2 år fått mens oregelbunden men nu fick jag den och då var det klumpar och efter en stund missade jag blod är det vanligt eller är det farligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Det är ganska vanligt att mensen är oregelbunden hos unga tjejer. Det beror till stor del på att hela hormonproduktionen och menscykeln är ett komplicerat system och att det kan ta tid för kroppen att mogna och lära sig systemet.
Blodet som kommer då man har mens är inte samma typ av blod som kommer om man t.ex. skär sig i handen, så det är helt normalt att det kan innehålla klumpar eller bitar av slemhinna, och att blodet inte alltid är klarrött. Så i sig behöver man inte alls vara orolig fast blodet skulle variera i både färg och konsistens. Det är också ganska vanligt att blödningen kan vara en annan färg de första dagarna.
Din kropp håller ännu på att utvecklas, så försök ha tålamod med den även om det kan kännas frustrerande då mensen är oregelbunden. Det kan vara lite lättare att hålla reda på mensen och se ett mönster om man t.ex. antecknar i sin kalender eller har en app på telefonen där man kan följa med och skriva upp när man blöder och hur mycket. För även om det talas om att menscykeln brukar vara 28 dagar lång så finns det skillnader mellan olika tjejer, och det behöver inte heller betyda att någonting är fel utan det kanske är det som är "normalt" just för dig.
Du kan alltid gå och diskutera dessa saker med din skolhälsovårdare om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi