Mens?
03.05.2022
Hej jag är en tjej på 13 år. Jag tror jag har fått min mens men e inte 100 eftersom jag bara verkar få det på kvällarna. I lördags kväll kom väldigt lite blod på pappret sen inget mer. I söndags kväll kom mer blod på pappret men fortfarande inte så mycket och igår fick jag först ända ganska mycket blod på pappret 3 gånger men inget mer efter det är det mens? Och varför får jag den bara på kvällarna Belle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2022
Hej,
Jo, jag tror att det är din mens som har börjat. Som du säkert har hört så kan man blöda olika mycket från gång till gång och det finns inte direkt några "regler" för hur det fungerar. Det tar också tid för hela systemet att börja fungera så det är helt rimligt att du blöder mindre denna gång eftersom det är första gången som slemhinnan i livmodern stöts bort. (mensblodet är ju inte samma typ av blod som kommer om du t.ex. skär dig i handen utan resterna av den slemhinna som har byggts upp i livmodern - och då den inte behövs så stöts den ut.)
Det kan hända att du blöder mera nästa gång - men det finns ingen som vet det utan det får du helt enkelt följa med och se.
Kram,
Tessi