Mens
24.05.2022
Hej! Jag har väldigt konstig mens om det här änns är mens..
Min mens cykel är ca. 34 dagar lång, och jag blöder oftast ca. 6-7 dagar. Men plötsligt så startade min mens på den 21 dagen och den pågår ännu, dvs. Jag har blött nu 10 dagar... (Det är också till och med lite mera blod nu än vanligt)
Först trodde jag endast att min mens kommit tidigt, jag hade först vanlig blödning och svåra mensvärk (som vanligt), men efter 6 dagar har blödningen endast ökat, men ingen mensvärk nästan alls...
Vad är det för fel på mej? Har jag något cancer i livmoder eller äggstockarna, är det fel på hormonerna, tar blödningen slut någonsin... Jag är så orolig, och så slut med det här blödandet Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2022
Hej,
Jag önskar att jag kunde ge ett  exakt svar - att din mens är så riklig denna gång just på grund av ... Men tyvärr är menscykeln inte alls så specifik och exakt. Även om den många gånger följer en cykel som är ungefär likadan från månad till månad så fungerar den inte alltid så. Det finns massor av saker som händer i kroppen hela tiden som vi inte vet någonting om. Så precis som du skriver så beror det sannolikt på att dina hormoner just denna månad av någon anledning är lite annorlunda - och att det påverkar livmoderns slemhinna så att du blöder mer och längre än du brukar göra.
Du behöver inte oroa dig över att det skulle bero på cancer, för det låter högst osannolikt.
Oftast får man inget svar på varför mensen plötsligt är annorlunda en månad. Det kan hända att det aldrig händer igen, men OM det skulle upprepas flera gånger eller om blödningen inte skulle gå över inom den närmaste månaden (vilket jag nog tror att den kommer att göra) så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Det låter inte farligt eller allvarligt för det händer nästan alla tjejer att mensen plötsligt lämnar bort en månad eller är jätteriklig eller utdragen - men det behöver alltså inte alls bero på att någonting är "fel".
Följ med situationen och om mensen bara skulle fortsätta, om blödningen bara skulle öka och du får ont eller om det upprepas varje månad så kontaktar du preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi