mens?
06.06.2014
Hej! Jag e 17 år helt vuxen typ :) nåmen iaf har jag int fått min mens ennu,jag e underviktig, men kan det verkligen bero på de? Förrän skolan slutade var jag in på hälsogranskning, hälsosystern var orolig över mig och uttryckte oro över min undervikt, men ja har ingen ätstörning jag LOVAR och svär, har otroligt svårt att få upp kg. Men kan mensen utebli pga av undervikt. Min undervikt ser ut sådär 165cm lång 45kg och smal som attan. Hälsosystern undersökte mig noga, men neh haha hon verkar inte förstå att jag ibte har fått mens ennu, nå no hinner jag väl ha de, men de böri bli oroväckande. Systern gav mig remiss till läkare och ringde hem gensast. Hur löjligt de en låter, men varför oroar hon sig, när jag säger hur det är? Och får hon kontakta mina föräldrar utan mitt tillstånd?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.06.2014
Hej vännen!
Vet du vad, att du är underviktig och har svårt att gå upp i vikt är absolut inget konstigt. Såna människor finns det gott om, en av oss här på kontoret :) Det kan vara riktigt jobbigt och medför mycket egen osäkerhet och oro – men det är inte farligt eller onormalt och du kommer helt säkert att växa in i din kropp och lägga på kilon i framtiden ännu. Alla ser ju så olika ut och vår matsmältning och ämnesomsättning fungerar också olika. Vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och kämpar med det, medan andra istället får jobba för att gå ner i vikt. Det beror mycket på generna.
Och jo, mensen kan komma senare om man väger mindre. Undervikt är en vanlig orsak till att mensen uteblir och stannar av helt, också när man har haft det i många år. Det är faktiskt ett symptom på anorexi, att mensen avstannar. Kroppen behöver en viss fetthalt för att mensen ska fungera som den ska. Men det betyder förstås inte att du har en ätstörning och det vet du redan. Hälsosystern kan nog ha reagerat lite starkt när hon gjorde som hon gjorde, det kan hända att hon inte trodde på dig fast du sa att du äte. Skolhälsovårdare har ju som du vet tystnadsplikt och ringer i vanliga fall inte hem till föräldrarna utan tillstånd från den som det berör, men hälsosystern har också rätt att bryta tystnadsplikten om hen befarar att det finns fara för personens liv och/eller hälsa. Antagligen har hon tagit det beslutet i det här fallet, att du måste undersökas vidare, och skrev därför remissen och ringde hem.
Man brukar säga att mensen ska komma som senast mellan 16-17 års ålder. Om den inte har kommit då så kan man med hjälp av hormoner kickstarta mensen, men det behövs en läkargranskning först så det här är isåfall något som din läkare säkert berättar mer om. Hur som helst tycker vi att det är bra att du nu åker och kollar upp det här för säkerhets skull, så behöver du inte gå runt och oroa dig för det mer. Hellre ett läkarbesök för mycket än ett för lite.
Och du, det är jättebra att du säger som det är till skolhälsovårdaren, men det är jobbigt att du inte blir tagen på allvar. Fortsätt att vara ärlig bara!
Många kramar!
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Liselott