Mens
26.06.2014
Jag åker utomlands den 10 juli och har inte fått min mens nu i juni och vill verkligen INTE få den i spanien vågar inte använda tampong, känner att min mage är svullen och äter mer än vad jag brukar sen har jag tjocka flytningar vad ska jag göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.06.2014
Hej!
Det finns mediciner man kan ta som skjuter upp mensen - åtminstone här i Finland finns märket Primolut. Här behöver man få recept på den av en läkare, så kolla vid din närmaste vårdcentral eller ungdomsmottagning om du kan få via dem. Primolut äter man 3-4 dagar före den dag man borde få mens och så kan man fortsätta äta dem i högst 14 dagar och så kommer mensen oftast några dagar efter att man slutade med pillren.
Om du inte vill använda dessa, så kan vi varmt rekommendera menskoppen. En menskopp kan man obehindrat och obesvärat simma med och den behöver inte tömmas oftare än var 12:e timme ifall man inte blöder mycket. Den håller också mera tätt än tamponger och släpper inte in tex poolvatten i slidan som tamponger gör. Läs mer om menskoppar här.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott