mens
25.08.2014
Hej!
Jag har en fråga angående min mens.
Jag har precis haft min mens och den kom precis då den skall komma, helt enkelt inga konstigheter. och sen hade jag min mens då i 5 dagar som jag brukar ha, och den tog slut då. men det varade bara en dag sen började bli liksom så här brunt i trosorna och sen idag började det blöda igen. Så nu undrar jag vad detta kan va? ska jag få mens igen nu? sofia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2014
Hej.
Det är svårt att svara på varför du fått bruna flytningar och blödning pånytt så snabbt efter din "riktiga" mens. Det kan bero på många olika saker.
Hos flickor och unga kvinnor är det inte ovanligt att mensen kan hoppa lite, och det är inte alltid man får reda på varför det är så. Oftast är det alldeles ofarligt, även om det kan vara irriterande för den som drabbas. Speciellt om man inte äter p-piller eller använder något hormonellt preventivmedel så är det sannolikt bara någon liten rubbning, som reder upp sig av sig själv.
Men om flytningarna/blödningen blir långvarig, om den luktar konstigt, eller om du får kraftig värk eller andra symtom så borde du kanske besöka en läkare för kontroll, eftersom det då kan vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
Så mitt råd just nu är att följa med situationen och se vad som händer, men om blödningen inte upphör så tycker jag att du skall kontakta läkare.
Hälsningar
Tessi