mens
05.10.2014
Hej! Jag provade tampong förra gången ja hade mens. Det gick på sant inte att få in den,och ja vet att man måste öva på det osv men ååh!!Sen efter ja tog ut den då ja hade försökt så fick ja ont i magen typ som mensvärk fast värre. Kör på binda nu,men de skulle va så mycke enklare att ha tampong eller hur?? Tips på hur man får in en? xoxo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2014
Hej xoxo!
Vår kära Tessi, hälsovårdare och sexualrådgivare, är på jobb nästa gång nu på onsdag, orkar du vänta på svar tills dess? Då förklarar hon mera om tamponger mm. Och tills dess kan du också läsa lite av våra infosidor om Mens. Under sidan Mensskydd och skötsel finns lite mer "användningstips" för tamponger - och också om vårt personliga favoritmensskydd, menskoppen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Det är nog en smaksak vilket mensskydd man helst använder. Vissa tycker att tampong är enklare, medan andra hellre vill använda bindor eller menskopp. Jag tror inte att det går att säga att någon metod är bättre än den andra, vi är alla olika och föredrar olika saker.
Om man är väldigt torr i underlivet just då man försöker lägga in tampongen så kan det vara svårt att få in den. Tampongen är ju "strävare" än t.ex. fingarna och därför kan det vara svårare att få in en tampong. Då kan det hjälpa att lägga lite vaselin på toppen av tampongen och titta med en spegel. Många tycker att det är lättare att få in tampongen om de lyfter upp ena benet på t.ex. WC-stolen, medan andra tycker att det är lika lätt att göra det sittande på wc. Men det viktigare tipset är nog att ta det lugnt och inte bli stressad om det inte lyckas direkt.
OM det inte skulle lyckas trots att du håller dig lugn och följer alla råd, och om det är jätteviktigt för dig att använda tampong, så kan du boka tid till en preventivrådgivning/familjeplanering där en barnmorska kan kolla att allt ser ut som det skall och som kan visa dig hur du skall göra.
Hälsningar
Tessi