Mens
18.10.2014
Hej!
Jag är orolig över en sak.
Jag har inte fått min mens sen i augusti men jag är oskuld. De senaste dagarna har jag fått brun/beige men jag vet inte vad det är, jag har bara fått det och inte mens.. Vet ni vad det är?
Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2014
Hej.
Det är helt normalt att mensen nån gång blir oregelbunden, och det händer nästan alla kvinnor i något skede. Om mensen är borta i över 6 månader brukar man börja undersöka vad det kan bero på, men eftersom din mens "bara" har hoppat över en månad ännu så är det nog ingen panik. De brunaktiga flytningarna är kanhända ett tecken på att mensen är påväg.
Vi vet ju att du åtminstone inte är gravid, så det behöver vi inte bekymra oss över. Så det du kan fundera på är om du har stressat mer än vanligt eller om det har hänt någonting annat i ditt liv som har tagit mycket plats och uppmärksamhet? Ganska ofta får man inte veta vad det beror på att mensen är oregelbunden och det ordnar upp sig av sig själv.
Om mensen även i fortsättningen är oregelbunden eller om den inte kommer så kan du tala med din skolhälsovårdare och vid behov kan hon boka en läkartid. Men just nu är det enda du kan göra att vänta och se vad som händer.
Kramar
Tessi