Mens
24.11.2014
Hej!
När jag har mens och använder tampong så brukar jag få stora fläckar i trosan. Fläckarna är inte röda så det är inte blod, konsistensen är inte som mens heller. När jag torkar mig eller om det råkar komma bloddroppar i trosan så är det ju rött och liksom lite tjockare. Men fläckarna ser ut som vatten och luktar dessutom fränt, som piss. Vad är detta? Känns som jag pissat på mig då jag har mens och något läcker. Jag trodde först att det kom från snöret på tampongen ifall jag inte byter varje gång jag kissar men det kommer utan att jag kissat också...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår egen hälsovårdare-sexualrådgivare kommer på jobb här på Decibel imorgon, hoppas du orkar vänta tills dess på svar?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Jag vet faktiskt inte vad det beror på att du får våta fläckar i trosan då du använder tampong. Min första tanke var ju precis som din, att det skulle komma från snöret, men då är det alltså inte det.. Jag vet inte heller om det kunde vara så att tampongen på något sätt klämmer mot urinröret och att det skulle orsaka att urinröret läcker - jag har åtminstone inte hört om något liknande.
Så mitt förslag skulle kanske vara att du, om du inte vill använda binda, skulle testa med menskopp. De är för visso dyrare att köpa än tamponger men å andra sidan kan du använda samma kopp länge. Mer info om menskoppar hittar du här.
Om samma problem skulle uppstå även med menskoppen så kunde du ju kontakta en gynekolog och diskutera sahen med hen. Beklagar att jag inte har några konkreta svar att komma med.
Hälsningar
Tessi