Mens dag 20
04.11.2021
Hej. Jag har fått en mellanblödning idag och jag har mensvärk. Är på dag 20 i cykeln och har alltid en 28-31 dagars cykel. Vad kan detta vara? Jag borde inte vara gravid och undrar om jag kommer få mens som vanligt eller inte och vad detta kan vara? Mk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2021
Hej,
Bara för att din mens alltid tidigare har varit regelbunden betyder inte att den alltid kommer att vara det, och det innebär inte att någonting skulle vara "fel" för att det inträffar. Det är jättesvårt att veta om detta var en mellanblödning eller om det var din mens som kom tidigare än den brukar. På samma sätt kan jag heller inte svara på om din mens kommer att komma "normalt" eller inte.
Våra kroppar påverkas hela tiden av allting vi gör, och också saker som för oss själva känns oviktiga kan ha en inverkan på hur våra hormoner fungerar i kroppen. Så alla "småsaker" som att du ätit eller sovit annorlunda, stressat mer än normalt, tränat annorlunda o.s.v. kan inverka. Men många gånger ser man inget tydligt samband alls. Det är en vanlig urban legend att tjejers mens skulle synka med andras, men detta däremot har det forskats i flera gånger under de senaste fyrtio åren och det har inte visat sid finnas något samband alls. Det är nog helt enkelt slumpen som gör att det verkar som att man synkar med andras mens.
Ta det lugnt och försök leva så regelbundet som möjligt så mår din kropp bäst. Det att du denna månad fick en mellanblödning/din mens kom tidigare innebär inte att det alltid kommer att vara så.
Kram,
Tessi