Mens eller ikke?
05.07.2014
Hej!
Igår kväll upptäckte jag att det kom blod ur slidan, och min första tanke var "mens?!". Men nu idag så har jag fått bruna flytningar, och jag fattar inte ett smack. Är det här mens eller vad är det?
Det har också bara kommit mindre och mindre nu, men man kan liksom känna hur det rinner ibland. Ingen såkallad mensvärk har jag haft heller. Men jag har blivit väldigt förkyld. Jag har valt att inte berätta för mamma tills att jag är helt 100 på att det är mens. Jag har aldrig haft mens. Och jag tänker INTE gå till en ungdomsmottagning, är alldeles för blyg och rädd för det.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej!
Det låter nog som om du fått din första mens nu, grattis! :D Se, den första mensen kan vara just som du beskriver den. Du behöver inte ha mensvärk eller ens känna av det första gången och det kan komma väldigt lite blod. De bruna flytningarna, som du beskriver dem, är nog bara koagulerat blod. Det är blod som runnit långsamt ur livmodern, kommit i kontakt med syre och därför blivit brunt. Både i början på mensen och i slutet så kan man få bruna flytningar. Bruna flytningar är överlag ett tecken på att mensen är på kommande, och du kan också få bruna flytningar när du har ägglossning (alltså mellan mensperioderna).
Så du kan vara alldeles lugn, din mens är definitivt på kommande och det du upplevde var nog din första mens. Nu i början kan den vara väldigt oregelbunden, du kan få nästa mens om några veckor eller om några månader. Det är väldigt individuellt, men ofta är den ganska oregelbunden till att börja med. Läs mer om Första mensen på våra sidor om du vill :)
Så nu är det nog bara att berätta för din mamma om mensen! Hon kommer säkert bara bli glad och hon har säkert fler råd att ge dig om hur du i framtiden ska känna dig trygg och van vid din mens.
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica