mens igen ?
19.06.2014
Hej jag är en tjej på 15 år som fick min första mens för cirka två år sedan. Men den är inte riktigt regelbunden ännu. Är det normalt att det tar så lång tid innan den blir det ? Å idag fick jag mens igen fast det bara är 12 dagar sen förra. Och en gång var det bara 9 dagar mellan gångerna. Ska det inte vara typ 28 dagar emellan ? Tack för en superbra sida, ni har hjälpt mej förut också när jag hade problem. Så super bra att ni finns !! vill veta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.06.2014
Hej vill veta!
Nu ska vi berätta: ne, det är inte alls sagt att du någonsin får en helt regelbunden mens som kommer som om den skulle vara färdigt inskriven i kalendern. Alla har inte regelbunden mens, inte som vuxna heller. Jo, vissa kan säga nästan på timmen när de kommer att få sin mens, andra igen får bara acceptera att de inte kan beräkna när mensen ska komma (och utrustar sig med mensskydd och extra trosor i handväskan istället). Kanske det verkar som att de allra flesta verkar ha regelbunden mens, men ganska ofta beror det då på att de går på någon form av hormonellt preventivmedel som gör mensen regelbunden. Det är en vanlig biverkning, ofta en eftersträvad biverkning, av bla p-piller som innehåller konstgjort estrogen att menscykeln blir väldigt regelbunden.
Så det är såklart ett alternativ ifall du skulle vilja ha bättre ordning på din menscykel, att börja med ett hormonellt preventivmedel. Det kan du, om du verkligen känner att du vill ha en sådan menscykel, diskutera med kommunens/stadens preventivrådgivning (heter på vissa orter familjeplanering). Man måste ju inte behöva skyddet mot graviditet för att äta p-piller, många i din ålder gör det bara för att få ordning på sin mens, få mindre mensvärk, få kortare mens, få bukt med finnar osv. Det finns andra sorters preventivmedel också som kan göra en mensfri (igen, stämmer inte på alla, alla blir inte blödningsfria eftersom vi alla är lite olika och reagerar olika). För eventuellt skulle dina täta menser kanske kunna bero på att varannan mens inte är mens utan en blödning under ägglossningen. Det är inte heller ovanligt, men man tror ofta att det är mens varje gång. Om det här stämmer på dig, att du blöder under ägglossningen, så skulle även vissa hormonella preventivmedel kunna råda bot på det. Fundera!
Och nä, det där med 28 dagar är annars bara ett medeltal på alla tjejers/kvinnors längd på menscykeln. Man kan lika gärna ha 20 dagar som 35 dagar emellan och det är ändå helt naturligt och okej. Men att bara ha 9 dagar emellan känns kanske lite som att halva livet skulle gå ut på att ha mens, så det är kanske lite onödigt att du lider av det när det nu finns knep mot det.
Tack för berömmet, vännen! Det värmer mer än du förstår och gör att vi orkar och orkar och orkar fastän huuur många tunga frågor än skulle välla in! :D
Kraaaaaaaaaam <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (bla på basen av barnmorskornas tidigare svar)