Mens&simhall
31.10.2021
Hej! det är så att jag ska och simma från skolan om ca 2 veckor och min mens väljer att komma just då jag äter nämligen p piller sen ett halvår tillbaka så jag undrar om jag bara kan skippa mensen (jag vill VERKLIGEN inte använda tampong) eller är att simma för ”liten” orsak att skippa mensen? och vad händer om jag skippar den alltså kommer den som vanligt nästa månad igen eller? tacksam för svar <3 Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2021
Hej,
Många läkare rekommenderar idag att man äter flera kartor ihop och menar att det är ofarligt, så det du kan göra om du inte vill att din mens kommer är att du skippar pausen och äter två kartor efter varandra. Då får du ju också veta hur det fungerar för dig att göra det vilket kan vara bra att veta om det dyker upp flera tillfällen då det inte är läge för mens.
Då man äter flera kartor ihop finns det alltid en risk för mellanblödningar, men eftersom alla påverkas olika så finns det inget sätt att veta det på förhand. (Och mellanblödningarna skulle knappast "hinna" komma tills du skall o simma i vilket fall som helst.)
Om du vill testa på att äta två kartor ihop så börjar du helt enkelt på en ny direkt dagen efter att du tagit det sista aktiva pillret, och sedan äter du även den karta till slut och tar pausen då den andra kartan är slut.
Lycka till,
Kram
Tessi