Mens på ridläger
10.07.2014
För det första vill jag säga: tack för att ni finns! Jag har frågat jättemycket här och alltid fått bra svar. Tack!
Nu till saken. Jag ska på ridläger den 13-17 juli, och jag har beräknat att min mens ska komma kring den 13! Har blöder jättemycket, och använder SUPERtamponger, men brukar blöda smått igenom då jag rider. Vi rider en timme på morgonen och en på eftermiddagen, och äter vid 12.
Kan jag ha tampong då jag rider och ha ett trosskydd samtidigt ifall det blöder igenom?
Kan ni ge mig fler tips på vad man ska göra när man har mens på ridläger?
SNÄLLA SVARA SNABBT! Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hejsan!
Först: JÄTTEtack för berömmet, det värmer våra frusna själar - eller hej vänta, det är ganska varmt nu, så själarna är väl inte så frusna, men de värmdes ännu mer efter din kommentar :D Vad glada vi blir över att du tycker du fått hjälp av oss. Det är alltid lika roligt att höra. :)
Så till din fråga: du KAN använda supertampong som vanligt och ha en extrabinda om du tycker det. Då är det nog inte så lätt hänt att du blöder genom, speciellt inte om du också använder bindor som är superabsorberande. Men jobbigt är det, att behöva ha så många mensskydd samtidigt och behöva tänka så mycket på det. Det vet vi och det känner vi igen...
Så därför tänker vi tipsa om vår favvo inom mensskyddsbranschen: menskoppen! Det finns två storlekar: 1 och 2. Storlek 1 är för den som blöder mindre och 2 för den som blöder mer. Menskoppen kan du ha inne i upp till 12 (!) timmar utan att behöva ta ut den. Men eftersom det nu låter som om du blöder ganska mycket så kan du nog behöva ta ut den och tömma lite oftare, speciellt i början på mensperioden. Det finns så mycket positivt med menskoppen: du behöver bara ta ut och tvätta den innan du sätter in den igen och samma menskopp kan hålla i upp till 10 år (vilket skulle betyda att du inte behöver köpa fler tamponger eller bindor!) Menskoppen kostar ca 40e och finns på närmaste apotek :)
Försök åtminstone testa menskoppen, vi lovar att det är värt det. Det vi också måste påpeka är att det kan ta en stund innan man vänjer sig vid menskoppen, på flera olika sätt. Till en början är det knepigt både att föra in den och ta ut den - men du får snabbt in knixet och då går det hur lätt som helst. Om du tycker kan du köpa vattenbaserade glidmedel/oljor för att insättningen ska gå lättare. Sen kan det också hända att det tar en stund innan du vet hur menskoppen ska sitta i slidan för att den inte ska läcka. Den ska liksom ligga i slidan så att blodet slipper att rinna ner i koppen, gör den inte det så läcker blodet igenom. Men det märker du nog ganska hastigt och då kan du gå in på wc och rätta till koppen :)
Du vänjer dig snabbt och det är värt det - med tanke på att du kommer att ha mens i många år ännu så tycker vi att menskoppen definitivt är värt ett försök!! Spring iväg och köp en menskopp om du blev intresserad och så håller vi tummarna för att det fungerar. Ifall du känner att du vill vänta med menskoppanvändningen så rekommenderar vi nog ändå att du håller fast vid den princip du är van vid - superabsorberande tamponger + binda. Då borde du vara ganska säker på att inte blöda igenom.
MEN: Läs mera här på våra sidor om menskoppen och vårt senaste blogginlägg om samma ämne ;)
Lycka till!! Skriv gärna kommentar här och berätta hur det gick/vilka erfarenheter du fick av menskoppen om du bestämmer dig för att testa :)
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica