Mens uteblir?
28.05.2014
Hej :) Nu är det så att jag har haft mensen i snart 5 år, min mens är inte alltid regelbunden utan kan komma ibland 4 dagar för tidigt. Nu är det så att min mens har uteblivit. Kan det göra det? Har inte haft sex eller något sånt så vad kan det då bero på?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.06.2014
Hej!
Jo, mensen kan utebli av flera anledningar. Vissa tjejer reagerar lättare på de här anledningarna, vissa så lätt att de knappt ens vet vad det beror på. Andra igen verkar ha kroppar som maskiner där menscykeln funkar fastän himlen trillar ner över deras huvuden.
Den vanligaste anledningen är ren och skär stress, press eller oro. Det kan hända att man är så upp i varv (oftast en längre tid) att man knappt märker hur himla fullt livet är av borden och måsten, men kroppen känner av det. Kroppen funkar ofta fortfarande som om man levde på stenåldern, så om den känner av att man måste springa, jobba hårt och kämpa en massa för att överleva - så att tex stresshormonerna ständigt går på högvarv - så kan den trycka på pausknappen för reproduktionen. Den tycker inte att det vore smart att bli gravid just nu, så den stannar av ägglossningen -> ingen mens, för att prioritera att överleva. Den här typen av stark press och oro kan också komma relativt plötsligt, tex om en tjej haft oskyddat sex och börjar oroa sig för att hon ska ha blivit gravid. Kroppen känner av att hon har panik och stannar av menssystemet -> mensen blir försenad (fastän hon alltså inte alls råkar vara gravid). När hon sedan slappnar av tex för att det visade negativt på graviditetstestet, så kommer ofta mensen inom några dagar. Andra stressande händelser i livet, som studentskrivningar eller en viktig resa, kan också ge samma reaktion i kroppen. Att träna väldigt hårt kan också ha den här effekten, så många elitidrottare är utan mens eller håller igång den genom hormonella preventivmedel.
Som sagt, kroppen är ofta kvar på stenåldern, så får den alldeles för lite näring kan den också få för sig att nu är det inte läge att skapa en baby - som inte bara ska ha näring att växa i magen utan dessutom ammas och matas hur länge som helst sedan. Den prioriterar överlevnad framom fortplantning, så då kan den också trycka på pausknappen för ägglossningen för månader, ja till och med år.
Oftast hjälper det alltså med att slappna av, sluta stressa, sova ordentligt, äta ordentligt och överlag leva förnuftigt. Beror avsaknaden av mens på undernäring eller överdrivet tränande, så behöver man såklart se över de vanorna, tankarna och förnuftet i det. Har mensen inte kommit igång inom ett halvår, så kan den "kick-startas" med hjälp av en kort kur med könshormoner. En sådan kan man få via tex kommunens preventivrådgivning. Sedan kan man reglera den med hormonella preventivmedel om det behövs. Men att inte ha mens någon månad är inte ovanligt och inte farligt, men man ska kanske inte ha varit utan i ett halvår eller mer, då borde man nog kolla upp det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)