Mensen
29.05.2014
(Här kommer då en fråga som jag BORDE veta svaret på)
Hur ska jag hålla reda på min mens? Jag glömmer alltid bort den och går mer på instinkt och känslan i magen, men ibland kommer jag till skolan och inser att fan, jag har varken tampong eller binda med mig.
Så, rakt på sak; om min mens började tolfte maj, när ska jag förvänta mig den till näst? Och hur håller jag koll på det?
Tack :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.05.2014
Hej, ingen fara, du är inte ensam om att ha samma problem, ett evigt dilemma, när kommer mensen har jag skydd med osv.
Mitt första förslag är att du ser till att alltid ha bindor och tamponger i väskan. Jag har ett litet fodral som alltid ligger i min väska, med några uppsättningar av varje. Det behöver ju inte alltid vara jag som får panik, det kan vara en kompis eller nån helt främmande på en toalett nånstans. Det är alltid bra att vara förberedd :)
Men sen till hur du ska hålla reda på när din mens kommer. SKRIV in i almanackan, sätt en ring eller ett kryss eller nåt, du behöver ju inte skriva stort med röda bokstäver MENS ;) Det kan ju bli pinsamt om nån råkar se i din almanacka. Men som sagt var sätt ett litet märke som bara du vet vad det är frågan om. Sen kollar du till nästa månad hur många dagar din menscykel räcker, det är nämnligen lite olika det där. Vissa har 26 dagar, nån annan 28 och en tredje kanske 32. Det kan ju också variera lite från månad till månad så bli inte orolig ifall du en månad har 28 och nästa 32, det är helt inom normala gränser och kan bero på många olika saker, vanligaste är väl att man är orolig att man är gravid och då spänner sig och så kommer mensen inte igång.
Om din förra mens började 12 maj så kan den nog komma följande gång allt mellan 6.6-12.6, så där grovt räknat.
Hoppas du får det på klart,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna