mensen
08.07.2014
Hjälp mig ja fick min mens idag ja märkte det först när ja hade varit o simmat att de va brunt i trosan vågar inte säga mamma hjälp mig ni är bäst:* mens

Ungdomsinformatören Liselott svarar
"Storasyster" Hanna svarar
10.07.2014
Hej!
Mensen är ju nåt av det allra normalaste som finns och alla kvinnor får det i sin ungdom. Även fast det kan kännas pinsamt och jobbigt i början så är det inget att skämmas för. Även din mamma har mens, och hon vet ju hur det går till och tycker inte att det är något konstigt med det. Om du verkligen tycker att det är för jobbigt att tala om det för din mamma så kan du skaffa egna bindor eller tamponger och pröva dig fram vad du gillar bäst.
Men som sagt så kan du nog lugnt berätta åt din mamma, hon kommer inte tycka det är konstigt, och om du inte berättar så kommer hon nog att förstå det själv snart. :)
Hälsar "storasyster" Hanna
PS från ungdomsinformatören Liselott
Och läs mera om Mensen här på Decibel både under infosidorna och fler frågor&svar i den här kategorin (fast minns att frågorna här ofta handlar om problem med mensen - mens behöver inte alls vara jobbigt!) Se, ju mer man kan om något, desto tryggare kan man känna sig, för kunskapen ger kontroll över situationen. Så att läsa på orentligt kommer också att få det att kännas bättre, vi lovar!