Mensen är sen
24.03.2022
Hej, min mens är sen och nu tror jag att jag är gravid. Vad ska jag göra om jag är det och finns det något tecken om jag är gravid, vad ska jag säg att mina föräldrar om jag skulle ta ett test och det visar att jag är gravid? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2022
Hej,
Om du har haft oskyddat sex så finns det en risk att du är gravid. Men du skall också komma ihåg att det finns många olika orsaker till varför mensen kan vara sen - också fast den alltid tidigare har varit regelbundet. Det att mensen är sen måste alltså inte innebära att man är gravid eller att någonting är fel.
Jag tycker att du skall börja med att testa dig. På det sättet får du snabbt och tillförlitligt svar. OM testet skulle vara positivt så är det bra om du har någon att tala med om detta, så att du får fundera hur du går vidare. Då kan du t.ex. diskutera saken med din skolhälsovårdare eller med barnmorskan på preventivrådgivningen i din kommun. Hen kan inte fatta några beslut för dig, men tillsammans kan ni diskutera vilka alternativ du har och hur du t.ex. skall berätta det för dina föräldrar. Huvudsaken är att du i så fall inte blir och sitta ensam med dina känslor utan att du kan få stöd av någon.
Ta en sak i taget. Först testar du dig och så tar vi det därifrån. Det löser sig.
Kram,
Tessi