mensen har typ försvunnit
09.09.2014
Jag har haft mens tre gånger förr. Första höll på 18 dagar. Efter ca 6 veckor fick jag mens i 6 dagar. Sen efter typ en månad fick jag bara mens i tre dagar. Jag har inte haft sen dess och det var i slutet av april. Vad kan det finnas för orsaker? Jag har keleaki (gluten intolerans). Kan det ha nånting att göra med det? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2014
Hej.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden i början (och senare också för den delen), och det kan variera hur många dagar och hur rikligt man blöder. Det är inte heller ovanligt att mensen kan hoppa över någon eller några månader helt då den just har börjat.
Olika kommunder följer lite olika riktlinjer då det gäller hur snabbt man tar tag i utebliven mens, men på många ställen brukar 6 månader vara riktgivande. D.v.s. om mensen har varit borta i 6 månader eller mer så kan de börja undersöka vad det beror på. I ditt fall är jag inte helt säker på om de ännu kommer att börja undersöka det eller ej, eftersom du ändå förhållandevis nyligen har haft din första mens. Men eftersom även andra saker spelar in, t.ex. din pubertetsutveckling i allmänhet, så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken. Tillsammans kan ni fundera över om ni skall boka en tid till läkare som kan fundera över var mensen är och vid behov ge dig mediciner som sätter igång den igen.
Jag är ganska säker på att du inte behöver bekymra dig, det är som sagt helt vanligt att mensen kan lämna bort några månader, och om du bläddrar i frågorna som handlar om mens här på Decibel så ser du att du är långt ifrån ensam om dethär problemet. Men om du undrar över saken så är det nog lika bra att gå till hälsovårdaren, hon/han är van att få denna fråga och kan skicka dig vidare till en läkare vid behov.
Vänliga hälsningar
Tessi