Mensen kommer alltid genom
09.06.2014
Hej!
Jag börjar bli så trött på att mensen alltid kommer genom byxorna. T.ex. alltid då jag cyklar så har det kommit genom även om bindan inte är full. Har bindor med vingar, och sätter papper innanför shortsen också. Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig! :( Tomaten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
13.06.2014
Hejsan!
Riklig mens kan bli riktigt jobbig (som om menssmärtorna inte räcker till!!!) och till och med stoppa en från att göra sånt man annars skulle göra – som fritidsaktiviteter. Nu låter det på din text som om bindor inte riktigt skulle vara tillräckligt skydd för dig, i så fall skulle du behöva byta binda ofta och det finns många andra alternativ som säkert skulle passa dig bättre. Det är ju också så med bindor att de inte är heeelt hygieniska. Om man använder bindor för många dagar efter varandra så kan huden inte andas och kan bli röd och börja klia.
För det första: har du provat att använda tampong nån gång och fungerar det i så fall likadant som med bindor, att det blöder igenom och jättemycket? Det finns tamponger som är utformade just för människor som har riklig mens och de fungerar i många fall riktigt bra. Problemet är ju förstås att du inte kan sova med tamponger. Om du känner att tampong är obehagligt så kan du läsa mer här om hur tampongen lättast förs in och hur man vet att den sitter rätt. Tampongen ska inte kännas när den är insatt på rätt sätt.
Men just för personer med riklig mens så tycker vi att menskopp är det bästa alternativet. Menskoppen kan vara inne i upp till 12 timmar - så man kan alltså också sova med den hur bra som helst! Menskoppen viker man och så förs in i slidan på liknande sätt som tampongen, en bit in, men kanske en aning längre än tampongen. När menskoppen är inne så vecklar den ut sig och fångar upp blodet på det sättet. Den hålls kvar där genom att det skapas ett vakuum - och dessutom har vi kvinnor fina muskler som också håller menskoppen på plats ;) Menskoppen stör dessutom inte slidans fuktighet alls på samma sätt som bindor och tamponger, den är med naturlig och gör inte slidan torr.
Längst ner på menskoppen finns en liten ”tapp” som man sedan då tar tag i när den ska ut. Menskoppen är mer användbar än bindor om man blöder mycket, eftersom den rymmer mycket mer blod. Om man dock blöder riktigt mycket kan det hända att man måste ta ut och rengöra den oftare. Det som också är jättebra med menskoppar är att samma menskopp kan användas nästan huuur länge som helst, eftersom man bara tvättar den efter användning och sedan kan den användas igen. En menskopp kostar ungefär 30-40 euro. Här kan du läsa mer om menskoppen och hur man använder den.
Kolla nu upp vilka alternativ det finns och testa lite andra saker än bindor – vi förstår att de kan kännas ”tryggast”, men det finns så många alternativ som fungerar lika bra eller ännu bättre än bindorna. Mens är nog tillräckligt jobbigt ändå, du ska inte behöva oroa dig för att du blöder genom kläderna varje gång du har mens :)
Lycka till!!!
Hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Liselott