Minipiller eller ppiller
21.03.2022
Hej!
Jag har gått på minipillret azalia i snart 3 år, började med dem pga mensvärk och hade migrän med aura. Nu har jag blivit sexuelltaktiv och har inte haft migrän på ett år, är det ett skäl att byta till ppiller? Det påstås ppiller är bättre skydd och med minipiller får man ju ingen mens heller som ”täcken”.
Ska jag fortsätta med mina minipiller (tar dem ungefär vid samma tid varje dag) eller är det ett skäl att byta? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2022
Hej,
Om du tar dina piller alla dagar vid samma tid så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle fungera som de skall. Så med tanke på skyddet så finns det ingen anledning att byta. Huruvida man blöder eller inte medan man äter minipiller är väldigt individuellt. Vissa har fortfarande blödningar medan de upphör hos andra - och samma sak gäller flera av de p-piller som finns på marknaden idag. Så det finns med andra ord ingen "garanti" för att du skulle få tömningsblödningar fast du bytte till p-piller.
Om du vill diskutera saken så kan du ringa till din preventivrådgivning och tala med barnmorskan/hälsovårdaren där, men om du i övrigt upplever att minipillren fungerar bra så tycker jag inte att du behöver byta. Minipiller är ett tryggt preventivmedel bara de tas enligt föreskrifterna.
Kram,
Tessi