Missfall?
09.11.2021
Hej! Jag och en kille hade oskyddat samlag för två veckor sen ungefär och jag tog ett dagen efter piller, men sen efter en vecka kom mensen som jag tror att det är men skillnaden är att jag mår lite illa och första dagen så märkte jag en konstig blodklump som såg lite ut som en skinnbit? Plus att jag blöder mer kraftigt än vanligt så Är det missfall som är från gammalt eller vad är det för något?(har inte haft oskyddat tidigare)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.11.2021
Hej,
Det är aldrig helt lätt att veta varför blodet kan se olika ut från en gång till en annan. Men i detta fall tror jag att det hänger ihop med akut p-pillret. Det är helt normalt att mensen kan vara annorlunda och att symtomen (i detta fall ditt illamående) kan vara annorlunda eftersom hormonnivåerna i kroppen förändras av pillret.
I sig är det inte konstigt fast mensen innehåller "bitar". Mensblodet är inte samma typ av blod som kommer ut om du t.ex. skär dig i handen utan det är blod blandat med slem och delar av den slemhinna som byggs upp i livmodern varje månad.
Det är nästan omöjligt för mig att veta om det kan ha varit ett missfall från tidigare, men jag tror inte det. Om din mens alltid tidigare har kommit då den borde ha gjort det och ni inte har haft oskyddat sex förr så är det osannolikt att du skulle ha blivit gravid. Akut p-piller kan inte heller orsaka missfall eftersom det enda de gör är att förhindra eller skjuta på ägglossningen. Skulle du med andra ord ha varit gravid sedan tidigare så beror det isf inte på akut p-pillret.
Följ med situationen och försök att ta det lugnt. Det är som sagt helt normalt att mensen kan vara kraftigare och mer smärtsam efter ett akut p-piller eftersom den blödningen har påverkats av en hormonmängd som inte normalt finns i din kropp. Men OM blödningen inte skulle sluta eller på något annat sätt bli oroväckande så skall du inte tveka att kontakta en läkare. Kom också ihåg att din mens kan vara oregelbunden de kommande månaderna p.g.a. pillret.
Kram,
Tessi