Ordenligt oregelbunden mens
20.06.2014
Har haft mens i 3 år och min mens är jätte oregelbunden. det har hänt flera gånger att den har hoppat över 2 månader. Och nyligen har jag börjat blöda mindre, är jätte orolig, är det något fel på mig? har just också börjat springa 3 gånger i veckan och äta lite mindre men inte mycket, bla tagit bort massvis med godis och glass ur min livs vana. Men är det normalt att den hoppar så där mycket? och varför har jag börjat blöda mindre? har förr måsta nästan byta binda/tampong 1gång/timme Hobo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.06.2014
Hej hobo!
Vet du, det är inte ovanligt alls att mensen förändras med tiden, helt naturligt och helt av sig själv - speciellt medan man ännu växer och utvecklas. Vuxna kvinnor har oftast inte likadan mens som de hade det första året de hade mens och även som vuxen kan mensen plötsligt bli annorlunda tex pga stark stress eller hormonella förändringar efter en graviditet. Så att din mens blivit sparsammare och är oregelbunden är kanske helt normalt för just din kropp.
Men det skulle säkert ändå vara bra att kolla upp att allt är okej, för nog kan det ju finnas något i ditt liv som påverkar den så att den blivit så här, något som vi inte kan veta om. Dessutom, ifall det stör dig att den är så oregelbunden och hoppar över, så kunde du kanske fundera på att börja med något hormonellt preventivmedel. Exempelvis flera p-pillersorter som innehåller konstgjort estrogen har den biverkningen att mensen blir regelbunden och ganska likadan varje gång. Så ta och boka en tid till kommunens/stadens preventivrådginving (heter på vissa ställen familjeplanering) för ett samtal om din mens.
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott (på basen av barnmorskors tidigare svar om oregelbunden mens)