Oregelbunden mens?
04.10.2014
Hej, jo nu är det så att jag är lite orolig angående min mens, fick första mensen typ 8 juni i år, vilket är rätt sent med tanke på att jag går i åttan... Men iaf så hade jag då en rätt så rejäl mens: hade den i en hel vecka, blödde så in i norden och hade mensvärk som nästan tog livet av mig eftersom det enda jag kunde göra på dagarna var att ligga ner för annars så svimmade jag nästan...
Sen en månad och fem dagar efter det så kom den tillbaka, den var då i fem dagar och blödde mycket då också, men hade inte nån mensvärk vad jag minns.
Sen lite mer än en månad efter det så fick jag den igen (19 augusti) men då var den typ bara 2-3 dagar och blödde inte mycket alls, så blev lite orolig då, men sen i september så fick jag den inte överhuvudtaget! Så nu har nag inte haft mens på 43 dagar och börjar undra om nånting är fel? Tacksam för svar! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2014
Hej Orolig!
Vår egen Tessi (hälsovårdare och sexualrådgivare) är nästa gång på jobb nu på onsdag, orkar du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Du behöver nog inte alls oroa dig. För det första vill jag påpeka att din mens inte alls började sent, utan helt normalt. För det andra, som du säkert redan har hört, så är det inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, speciellt i början. Den kan lämna bort i flera månader utan att det är någonting konstigt med det. Det är liksom ett stort och ganska komplicerat maskineri som styr mensen och då är det inte alls konstigt om det ibland hakar upp sig lite. Nästan alla kvinnor upplever att mensen blir oregelbunden, eller lämnar bort helt under någon period i livet.
Om mensen lämnar bort mer än 3 månader så kunde du gå till din skolhälsovårdare och tala med henne, och vid behov kan hon då boka en tid till läkare. Men som sagt är det absolut ingenting ovanligt och ingenting att bekymra sig över. Om din mens, då den kommer tillbaka, fortsätter att vara väldigt smärtsam så tycker jag att du skall tala med en läkare som kan skriva ut fungerande värkmediciner som hjälper bra vid mensvärk.
Vänliga hälsningar
Tessi