oregelbundet
07.10.2014
Hej! Det var ungefär 2 år sen jag fick min första mens men den är fortfarande helt oregelbunden. Ofta är den som om den hoppar över varannan gång. Alltså först kan de ta 35-45 dar innan den kommer. Sen blöder jag MYCKET i 7-8 dar. Åså efter ca. 19-25 dar så kommer det igen och varar lika länge. Men en gång så var det bara 9 dar emellan. Det var ganska jobbigt :( så jag funderar nu om man kan göra nåt för att den ska bli mer regelbunden. P piller kan väl vara en lösning. Men jag vet inte om min mamma tycker att jag ska använda det. Hon tycker typ att man bara ska ta medecin om man VERKLIGEN behöver det. Men måste man åka till en gynekolog då. Det är jag sjukt nervös över. Tex. Så säger min mamma att de kan se om man haft sex eller inte. Men jag har läst på flera sidor att det inte går att se. Så vad är rätt ? Jag har inte haft sex. Men tänk om den där hinnan ändå har gått sönder tex. När man onanerat åså tror de att man har haft sex. Okejj många frågor här. Är jättetacksam för svar. Det är tur att ni finns !! :) gladförsvar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Som du säkert har hört så är det väldigt individuellt hur regelbunden mensen är. För vissa blir mensen regelbunden snabbt, och för andra tar det längre. Det finns också kvinnor vars mens aldrig blir regelbunden "på egen hand", utan de använder p-piller för att det är lättare så.
I ditt fall kunde p-piller vara en bra lösning. Både för att de skulle göra mensen mer regelbunden och minska dina blödningar. Det finns många människor som har många åsikter om p-piller, men de piller som finns på marknaden i Finland är säkra och bara man äter dem som man skall så har de väldigt få risker.
(De skräckhistorier man kan stöta på om p-piller handlar ofta om kvinnor som fått blodpropp vid användningen av pillren - men det som sällan nämns är att kvinnorna har ätit sina piller oregelbundet eller tagit pauser i användningen. Det är sant att risken för blodpropp är något högre under de första månaderna efter att man börjat äta p-piller - men efter det sjunker risken och blir t.o.m. lägre än för kvinnor som inte äter p-piller. Så bara man äter pillren regelbundet och enligt anvisningarna, och går på blodprov vid behov, så finna det ingen anledning att vara orolig.)
Oftast räcker det med att man träffar en barnmorska då man börjar med p-pillren, och de första månadernas piller brukar vara gratis. (det varierar lite i olika kommuner hur länge man får pillren gratis) Efter att man har ätit p-pillren i t.ex. ett halvt år brukar man besöka gynekolog. Men det är absolut ingenting att bekymra sig över. Gynekologen är van att undersöka unga flickor och är både försiktig och hänsynsfull.
du undrar om det kan synas om man är oskuld eller inte, och svaret är att det inte alltid går att se. Vissa oskulder har delar av slidkransen (det som förr kallades för mödomshinnan) kvar, medan andra inte har det. Gynekologen är inte intresserad av om du är oskuld eller inte, utan undersöker dig enbart för att se att allting är som det skall. Gynekologen har inte heller rätt att berätta någonting om undersökningen för din mamma, så det behöver du inte heller bekymra dig över.
Jag tycker att du skall gå och diskutera din mens med din skolhälsovårdare, så kan ni vid behov tillsammans boka en tid till preventivrådgivningen i din hemkommun där du får träffa en barnmorska. Enligt lagen är du redan tillräckligt gammal för att fatta beslut som rör din egen kropp, så du behöver inte din mammas tillstånd till att äta p-piller, och hon behöver inte veta om det om du inte själv väljer att berätta det.
Ta hand om dig!
Kramar
Tessi