Orolig
28.10.2021
Hej! Jag har extrem mensvärk. Nu är det ksk 2 veckor sen ja hade mens men när jag får orgasm så kommer det "gammal blod". Är detta normalt kan också känna lite mensvärk elr liknade några veckor efter mensen Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2021
Hej,
På basen av det du skriver är det svårt att veta om smärtan du känner är "normal" eller om det är någonting du borde kolla upp. Mensvärk i sig är vanligt, men det är ju bara du själv som kan avgöra exakt hur ont hu har. Det är inte speciellt ovanligt att man även under en pågående cykel kan känna av smärta, t.ex. i samband med ägglossning men det är inte heller fel att kolla upp det om det besvärar dig.
De saker du kan fundera över själv är huruvida du i något skede har haft oskyddat sex. Både blödningar i samband med sex och smärtor nertill i magen kan bero på en könssjukdom, men det kan också bero på andra saker. Jag rekommenderar att du skulle kontakta preventivrådgivningen och bli undersökt av en gynekolog som med ultraljud kan kolla att allting ser ut som det ska. Samtidigt kan du tillsammans med gynekologen fundera över huruvida du önskar/behöver t.ex. ett hormonellt preventivmedel (som i många fall minskar mensvärken) och/eller mer fungerande värkmediciner än de som kan köpas utan recept.
Det du beskriver behöver inte bero på någonting allvarligt eller ens på att någonting är "fel", men jag skulle ändå rekommendera att du blev undersökt av en gynekolog, så kan du slappna av efter det.
Kram,
Tessi