orolig
27.05.2014
Hej idag har jag haft jätte ont där nere i magen där vid livmodern på ena sidan och jag har aldrig haft mens förut och jag undrar vad det kan vara?? svara fort tackar på förhand och jag älskar er sida orolig

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
28.05.2014
Hej orolig!
Hur känns det idag? Kanske det blivit bättre redan? Ibland kan vi ju ha magont lite här och där utan någon större orsak, kanske vi tex bara ätit något opassligt. Du behöver nog inte vara orolig över detta, det är mycket möjligt att det också är ett tecken på att din mens börjar snart. Ofta har tjejer magont just i nedre delen av magen före mensen börjar. Kanske du inom den närmaste framtiden också får lite brunaktiga flytningar som är ännu ett tecken på att mensen är på kommande. Läs gärna mera om mensen på våra sidor!
Vi tror alltså inte att det är något att oroa sig för, men om smärtan inte lättar på några dagar, kan du nog visa upp det till skolhälsovårdaren (om du hinner innan skolan tar slut) eller vid hälsocentralen bara för säkerhetsskull.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna