p-piller och lång mens
25.03.2015
Jag har haft min mens i snart 4 år. Jag brukar blöda 3-5 dagar. Jag har nu börjat med p-piller å haft det i 14 dagar och den mörkbruna flytningen som kommer efter mensen vill inte försvinna... vad ska jag göra? Detta är jätte frustrerande? Är allt som det ska? frustrerad tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.03.2015
Hej Frustrerad tjej!
Jag förstår din frustration! Men tyvärr... Du har drabbats av såna här nybörjarproblem som är rätt vanliga i början när man börjar styra upp sina hormoner med p-piller. Det här går oftast över och är som vanligast de 3 första månaderna. Orkar du uthärda och vänta ut den bruna blödningen? Ett annat rätt vanligt problem är mellanblödningar, om det är till någon tröst så är det nog ännu värre...
Jag skulle nog rekommendera att du ger de här p-pillerna chansen i åtminstone 3 månader. Troligen har du då kontroll hos din barnmorska/läkare och kan diskutera problemet ifall det finns kvar. Ibland behöver man byta sort. Men det är lättare att avgöra efter en tid då din kropp har fått chansen att anpassa sig.
Styrkekram i din frustration! Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare