pms i samband med mens
22.04.2022
Jag har en regelbunden mens men den kommer alltid två gånger i månaden, hälsovårdaren säger att det inte är något fel på mig. Men jag har problem med att jag får så stark pms varenda gång så det blir jobbigt när den kommer så ofta. Finns det något sätt jag kan få en längre menscykel? Jag skulle helst inte vilja gå på p-piller eller något sådant. Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Jag förstår absolut att det känns som ett problem om du har mens så ofta, och att du däremellan har problem med PMS. Precis som din skolhälsovårdare säger så innebär det inte att någonting skulle vara "fel" på dig, och det är någonting som förhoppningsvis kan förändras med tiden men just nu känns det säkert frustrerande då så mycket tid och energi går åt till det.
Jag tycker att du skall boka en tid till preventivrådgivningen och gå och diskutera saken med en gynekolog som kan undersöka dig. Tyvärr finns det inte så många alternativ att ta till annat än hormonella preventivmedel för att påverka saken, men gynekologen kan förklara för dig hur dessa fungerar och vilket alternativ som skulle vara bäst för just dig. Och ingen kan "tvinga" dig att börja äta p-piller eller liknande om du inte själv vill, men det kan ändå vara bra att känna till alternativen.
Kram,
Tessi