Resa med mens
01.01.2015
Hej! Jag är en tjej som skall resa till Stockholm om två veckor, med min kusin, som är två år yngre. Vi ska dela rum. Vi är utan våra föräldrar första gången!! Och nu är det så att jag kommer ha min mens exakt under dem tre dagarna vi är där, och jag pratar inte med min kusin om sådant! Jag skulle vilja ta p-piller men jag vet inte hur jag ska ta upp det med mamma, och hinner man få dem om man "beställer" dem veckan före? Tacksam för så snabbt svar som möjligt! Jag
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Det är inte trevligt att ha sin mens under resan, men ibland är det så och det finns inget du kan göra. Mens är vardagligt för alla kvinnor. Det är helt naturlig sak. Du behöver inte vara blyg även du reser med din kusin. Om du byter sanitetsbindan på toaletten, kan hon inte ens märka att du har mens.
Det är möjligt att överföra mens med e-piller. Men för denna resa är det inte längre möjligt. E-piller börjas vanligtvis med den första dagen av menstruationscykeln, och endast följande menstruation kan överföras.
Mens kan även överföras med läkemedel som innehåller progesteron, vilket kräver läkarrecept. Läkemedlet bör inledas senast tre dagar före menstruationen. Om du är intresserad av detta alternativ, kontakta din hälsocentral.
Om du vill börja ta e-piller, ska du modigt ta upp saken med din mamma. Berätta din mamma varför du vill starta e-pillren. Tillsammans kan ni överväga fördelar och nackdelar, och även diskutera med din läkare.
Ha en trevlig resa för dig!
Maria - Nuortenelämä.fi