Sex innan mens
11.04.2014
Om man har sex 3 dagar innan man ska ha mens och sen får man mensen,är det säkert att man inte blivit gravid den gången man hade sex då? Det tar ju typ 7 dagar innan ägget fäster eller något Sex innan mens

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.04.2014
Hej Sex innan mens!
Kroppen ska nog fungera på det viset att hormonerna som sätter igång när man blivit gravid gör att mensen inte kommer, oavsett om ägget fäst i livmoderväggen eller inte. Det finns undantag, så att gravida kan ha en blödning i början av graviditeten, men det är inte alls vanligt. Är mensen konstig på något vis kan man ta ett graviditetstest 7 dagar efter mensens första dag för säkerhets skull, men kommer mensen är det nog ganska säkert att man inte är gravid. Plus att blodet troligen sköljer ut ägget - eftersom blodet egentligen fanns i slemhinnorna i livmodern (man kan likna dem vid bastusvampar) och de och blodet åker ut med en vanlig mens.
Också för att det är osannolikt att man ska ha ägglossning så lite som fyra dagar före mensen. Kanske för någon enstaka, men medeltalet är nog 14 dagar före nästa mens första dag. Se, spermier kan överleva i flera dygn i livmodern FÖRE ägglossningen i väntan på ägget, men ägget kan bara befruktas i ett dygn ungefär.
Men att köra med "säkra perioder", alltså bara ha sex dagarna runt mensen, är ändå ingen tillförlitlig preventivmetod och inget vi rekommenderar åt någon. Det sex har inte heller inträffat ännu i mänsklighetens historia som inte skulle kunna skjutas upp tills man har skydd - och så kan man ju slappna av och njuta när man inte behöver oroa sig för graviditet också.
För att läsa mera om det här, kolla bland annat Månadens tema om Preventivmedel, hur man blir gravid och till och med flera av våra blogginlägg på decibelfi.wordpress.com!
Häslar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna