Skjuta upp mensen
09.06.2014
Heij, det är så att min klass ska åka på en klassresa till sverige och då ska vi sova på en camping. Problemet är att jag kommer få min mens just den veckan och eftersom det är gemensamma duschar kan det bli lite "äckligt" för de andra som duschar på samma gång att stå i mitt mensblod. Jag har nu funderat om det finns något medel så man kan skjuta upp mensen med? Och isf. Är detta 100% säkert och finns det biverkningar? Och hur får jag tag i den här medicinen och kan mamma ringa till t.ex. Hvc eller måste man åka dit? Får man ändå mesnsvärk och "menssymptomer" fast man äter dessa? Och kostar det myvcket? Tacksam för snabbt svar! :) :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.06.2014
Hej!
Hälsovårdaren och sexualrådgivaren Tessi har fått din fråga, svar är på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, du kan ha din mamma att ringa till Hvc och fråga efter Primolut, medicinen som man kan skjuta upp mensen med. Man får inte ta Primolut mera än i 14 dagar, man kan ev känna lite mensvärk men får inga blödningar. Vissa kan ha lite ömmande bröst mm men oftast är det inga allvarliga biverkningar. Du borde få utskrivet ett recept utan att åka dit på undersökning om din mamma ringer dit. De kostar inte så mycket, under 20,-
Kolla också upp våra sidor om mensskydd, där hittar du mera info.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej. Ja, det kan kännas krångligt och ofräscht att ha mens då man är på resa och det är ett ganska vanligt problem att mensen kommer olägligt. Som tur går detta att lösa med att man flyttar på mensen med hjälp av mediciner. (t.ex. Primolut, som består av gulkroppshormon) Medicinen påbörjas tre dagar innan mensen borde börja, och man fortsätter äta medicinen tills man t.ex. är hemma igen från resan. (max 10-14 dagar) efter det brukar mensen börja inom 2-3 dagar.
Precis som alla mediciner kan det förekomma biverkningar, men de brukar vara lindriga. Den vanligaste biverkningen är små blödningar från slidan, illamående eller svullnad. (så nej, tyvärr är det ju inte 100% säkert, man kan blöda lite ändå, men oftast bara några droppar.) Mensvärk borde du inte få medan du äter dem. Medicinen skrivs ut av en läkare, så din mamma kan försöka ringa till HVC och se om de skriver ut den per telefon, eller om de vill träffa dig. (Det beror på läkaren/hälsocentralen vad de har för regler). Primolut kostar ca 17euro för 30 tabletter.
Ha en skön klassresa!
Tessi