slutat med roaccutan och utebliven mens
16.06.2014
hejsan jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle sätta denna fråga i men..
Jag har ätit roaccutan i ett halvt år nu, mot acne,helt Utan biverkningar och inga problem, bra levervärden osv.
Jag slutade för ca 2veckor sedan, och jag har ingen acne kvar alls, så det funkade ju...
Men jag borde fått mens för snart en vecka sedan...Den liksom kommer inte, och jag är oskuld så gravid är jag ju då inte.
Kan mensen vara utebliven bara denna månad pga jag har slutat med roaccutanen, kan det vara så?
eller?
jag börjar bli smått orolig nu liksom... orolig...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej orolig...!
Kanske mensen redan kommit ;) Men om inte, så skulle det kanske vara bra att du ringde till den läkare som skrev ut Roaccutan åt dig. Det kan ju hända att försenad mens är en biverkning av medicinen (även om vi inte hittade det nämnt under en snabb nät-check av Roaccutan) och det borde han/hon veta i så fall. Hursomhelst är det säkert bra att din läkare vet om att din mens är försenad, just ifall det har att göra med medicinen, så att rätt åtgärder kan tas ifall det skulle finnas ett samband. Läkaren kan säkert, ifall det behövs sedan, skriva ut en hormonkur som sätter igång mensen - även om sådana brukar ges först när mensen varit försvunnen en längre tid, tex ett halvår.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott