Svart mens
28.06.2014
Hej!
Jag fick min mens i 7 dagar. Men 2 dagar efter de 7 dagarna så fick jag brunt mens. Efter bruna mensen så började jag få svart flytande/tjockt mens. Nu så har det gått 17 dagar och mensen bara förtsätter och jag undrar om detta är är allvarligt.
//13 år
Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.06.2014
Hej Anonym!
Det låter lite ovanligt att den första mensen ska fortsätta så länge som 17 dagar, så för säkerhets skull borde du nog kolla upp dig. Beroende på var du bor är det till kommunens preventivrådgivning eller familjeplanering eller allmänläkare (eller ungdomsmottagningen ifall du bor i Sverige) du ska vända dig. Vi tror nog inte att varken det bruna/svarta eller längden på mensen är något farligt, men alla "konstigheter" ska man nog ta på allvar och kolla upp (och inte bara sitta och hoppas på att de ska försvinna av sig själv). Det bruna/svarta beror troligen på att blodet kommit i kontakt med syre och koagulerat.
Så tala med mamma eller ring själv till någon av ovanstående och förklara läget. Du behöver inte alls vara rädd eller skämmas eller något - det här är lika mycket deras jobb som ett hål i tanden är en tandläkares jobb.
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott