tamponngg
14.03.2015
Varför får jag ibland sjukt där nere mer mot öppningen då jag haft tampong är det för att det blir torrt där? Eller är det farligt? Och jag har alltid i tampongen mindre än 6 timmar. minea

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej Minea!
Ifall det tar sjukt nästan genast när du har satt in tampongen så har du inte satt in den tillräckligt långt in. Kvinnan har mycket känselnerver c 2 cm in i slidan men inte högre upp. Därav smärtan ifall den inte är intryckt tillräckligt långt.
Bra att du inte har tampongen mera än 6 timmar. Jag gillar att du har läst på! :) Byt gärna var 3-4 timme.
Kan det vara så att du använder för stor storlek? Eller blir tampongen för full? När den är genomvåt så glider den ju ner i slidan närmare känselcellerna - borde du byta den oftare trots att det inte läcker? Jag tror att problemet är att du inte har riktigt hittat din rätta storlek ännu. Du måste prova dej fram lite.
Du kan läsa mera om tamponganvändningen här.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika        barnmorska - hälsovårdare