TSS???
03.09.2014
Hej,
Jag har en känsla som vägrar att ge med sig.
Det började för några månader sen då jag använde tampong på ett läger. Det satt i längre än vad de skulle, eftersom vi gick i fjällen o hade knappt några längre pauser för sådana saker. Jag vet, idiot kan man tycka, men det är inte något som man tänker på just då.
Iallafall så var det inte mer med det o livet fortsatte. Det vara vid min nästa mens som jag läste igenom "instruktionerna" en gång till bara för att. När jag läste igenom tss biten tyckte jag att jag kände igen var enda syndrom förutom att jag inte haft någon hög feber. Jag har tyckt att jag bara är känslig just för att jag läste igenom o började tänka, kanske till och med började känna syndrom som jag inte har.
Men den gnagande oron som aldrig vill släppa gör att jag behöver fråga någon om råd.
Ska nämna att jag inte har använt tampong sedan jag läste om tss. Okej, har inte haft alla syndrom men så fort jag får ont i huvudet tror jag att jag ska dö, så kan ni bara ge mig svar så att jag kan börja slappna av.
Tack på förhand

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej,
Nu skall jag komma med lite lugnande besked. Om det var för några månader sedan som du är rädd att du skulle ha fått TSS (toxic shock syndrome eller "tampongsjukan") så skulle du definitivt veta om det vid dethär laget. Symtomen som brukar finnas listade då TSS beskrivs är otroligt allmänna (kräkningar och diarré, hudrodnad och röda ögon, muskelvärk, huvudvärk o.s.v.) och passar därför in på nästan vilket tillstånd som helst. Om man riktigt känner efter så hittar man säkert något av symtomen hos sig själv varenda dag fast man är fullt frisk.
Det kanske mest avgörande symtomet är en kännbar sjukdomskänsla och hög feber, och allmäntillståndet brukar nog bli så pass dåligt att man oftast uppsöker läkare. Det är med andra ord inte en sjukdom som man går omkring och "misstänker" någon längre tid, eftersom man så pass snabbt blir så sjuk att man måste uppsöka vård.
I fortsättningen skall du komma ihåg att tvätta händerna före och efter tampongbyte, och att inte ha tampongen inne längre än max 6-8 timmar. Var uppmärksam på symtom som illaluktande blödningar eller flytningar, eftersom de kan vara ett tecken på infektion.  Men förutsatt att du sköter om din handhygien och kommer igåg att byta tampongen i fortsättningen så behöver du nog inte bekymra dig för TSS.
Vänliga hälsningar
Tessi