Undran
18.06.2014
Hej! Det är så att jag inte haft min mens på ett tag (ca 4 månader), vet att jag inte är gravid. För två veckor sen fick jag mer som liknade flytningar med blod som varade i ungefär en vecka likt min mens. Kan det ha varit min mens fast mindre än vanligt?
My

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.06.2014
Hej My!
Det är svårt att säga om det var en "riktig" mens eller inte och bäst vore nog ifall du tog kontakt med rätt vårdinstans (preventivrådgivning, allmänläkare eller vad som nu gäller i din kommun) för att reda ut vart din mens lämnat. Visst kan mens vara oregelbunden och hoppa över, men oftast på grund av någon större händelse i livet. Långvarig och stark stress, för lite näring, för mycket träning, sjukdom eller oro för något visst brukar vara de vanligaste orsakerna till utebliven mens. Menstruationen kan nog sättas igång med hjälp av en hormonkur, men för det behövs åtminstone ett samtal med en läkare för att utreda orsakerna till varför den uteblivit.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av experterna på liknande frågor)